Naglasci za roditelje/staratelje
S obzirom na izvanrednu situaciju, u ovom trenutku više nego ikad uključeni ste u rad škole, ali i u osiguravanju kruga povjerenja za učenje, a posebno je to izraženo kod učenika u razrednoj nastavi. U prvom planu svima nama je dobrobit samih učenika koje kvalitetnim povratnim informacijama treba poticati na učenje, pritom je ocjenjivanje u drugom planu. S obzirom na to da smo se svi našli u potpuno novoj situaciji i vrsti nastave, važno je da svi – učitelji, učenici i roditelji, imaju razumijevanja jedni za druge.
Od vas se u nastavi na daljinu očekuje više nego u nastavi u školi jer ste odrasle osobe koje s učenicima imaju izravan svakodnevni kontakt te je dobro da budete upoznati i s načinima vrednovanja i ocjenjivanja u nastavi na daljinu. Sada vam je cjelokupni proces učenja i poučavanja vidljiviji nego kad se veći dio toga procesa odvijao u školi, ali i zato jer dolazi do pomaka u načinu vrednovanja i ocjenjivanja.
- Osigurajte i postavite djetetu pravila škole u kući i odredite vrijeme za učenje
(osobito u predmetnoj nastavi u osnovnoj školi) – moramo biti svjesni da ni djeca, a ni vi, ne doživljavate svoj dom kao školu i smatrate kako se kod kuće radi samo domaća zadaća. To u ovim uvjetima više nije tako i na takav se način trebate postaviti i prema djeci.
- Potičite dijete da samostalno odrađuje sve zadatke i ohrabrite ga da se za sve nejasnoće obrate učitelju.
Vaša je odgovornost pomaganje djetetu – ali ne i raditi umjesto njega. Iako je razumljivo vaše nastojanje da učenici postignu bolje rezultate, a time i ocjene, vaša pomoć ne smije prijeći u pisanje zadaća umjesto učenika, izradu radova koji učenici trebaju samostalno napraviti ili pritisak na učenike i učitelje vezano uz bolje ocjene. Prelaskom na pomoć koja to nije, štetite razvoju odgovornosti i samostalnosti kod djece i umanjujete njihove šanse za samostalno snalaženje u procesu cjeloživotnog učenja i svakodnevnog rješavanja problema. Vi ste ti koji odgajate svoju djecu da ne varaju, ne prepisuju i da cijene rad, kako svoj, tako i tuđi. Pritom surađujte s učiteljima i stručnim suradnicima da biste osigurali opću dobrobit svoje djece, poticali ih na učenje, na istraživanje i dobru organizaciju vremena tijekom nastave na daljinu.Tijekom učenja i vrednovanja, možete pratiti način rada učenika i u suradnji s učiteljima i stručnim suradnicima pomagati mu u osmišljavanju što boljih pristupa i načina učenja, odnosno pomagati mu da uči kako učiti.
Vezano uz vrednovanje i ocjenjivanje sljedeći naglasci važni su za roditelje:
U prvom planu treba biti dobrobit samih učenika koje kvalitetnim povratnim informacijama treba poticati na učenje. Pritom je ocjenjivanje u drugom planu.
- Vrednovanje se ne oslanja, kao do sada, na poznavanje sadržaja kao glavni pokazatelj znanja, već će se obratiti pažnja i na druge elemente (samostalnost, kreativnost, mogućnost korištenja naučenog, timski rad…).
Posebno je i istaknuto da svi učenici trebaju u ovom razdoblju dobiti i ocjenu iz aktivnosti u izvršavanju svojih obaveza, ali i da se očekuje njihov samostalan rad na složenijim zadacima. U tim složenijim zadacima dobro je da budete upoznati s njima, ali bez sudjelovanja u izradi i pisanju takvih radova umjesto učenika. Vrednovanje se provodi da bismo učeniku dali povratnu informaciju je li ostvario odgojno-obrazovne ishode, ali i kako će poboljšati svoje učenje. Da bismo to postigli, moramo pratiti rad učenika, poticati njihovu aktivnost i suradnju, kako s učiteljem tako i s drugim učenicima.
- Inovativne metode vrednovanja uključuju izradu projekata, plakata, rješavanje problema, izradu e-portfolija, istraživačke radove, praktične radove, projekte,
ali za sve njih potrebna je potpora učitelja i vršnjačka potpora kao i postupnost izrade uz povratne informacije učeniku na različitim stupnjevima izrade.
Konkretno, u svim predmetima može se vrednovati aktivnost učenika preko diskusija i domaćih zadaća i tome pridodati barem jedna ocjena. U svakom predmetu moguće je napraviti i jedan složeniji zadatak u obliku plakata, prezentacije, projekta, istraživačkog rada, kritičkog prikaza ili problemskog zadatka i takav se rad može vrednovati rubrikom ili nekim drugim načinom koji jasno prikazuje elemente i kriterije vrednovanja. Najmanje dvije ocjene do kraja nastavne godine mogu dobiti svi učenici.
Za predmete u školama koji se izvode s tjednom satnicom od četiri sata tjedno (Hrvatski jezik i Matematika) usmeno ispitivanje poželjno je provesti jedanput do kraja školske godine, a posebno ukoliko učitelj ili učenik imaju dilemu oko zaključne ocjene, odnosno ukoliko nema dovoljno elemenata za zaključivanje ocjene. Za predmete s tjednom satnicom od tri sata tjedno usmeno ispitivanje preporuča se provesti ukoliko se učenika ocjenjuje ocjenom odličan ili ako nastavnik procijeni da nema dovoljno elemenata za zaključivanje pozitivne ocjene i da je ovo primjereni oblik ispitivanja.
Zaključno, u ovakvim izvanrednim uvjetima, odluke MZO se donose sukladno preporukama stručnjaka i epidemiološkoj situaciji te stalno uslijed promjena okolnosti možemo očekivati i promjene nekih odluka, ali naglašavamo da one sigurno neće biti donesene na štetu učenika ili njihovih mogućnosti za nastavak obrazovanja.
U tom duhu, molimo vas za strpljenje i suradnju.
v.d. ravnateljica Nada Crnković,prof.