Budi Internet genijalac

BIG 2023. – 2024. – Budi Internet Genijalac

Projekt “Budi Internet Genijalac” (BIG) nastavlja se provoditi i tijekom školske godine 2023./2024. u Osnovnoj školi Kaštanjer, potvrđujući svoju važnost u podizanju svijesti o sigurnom i odgovornom korištenju interneta među učenicima svih uzrasta. Ovaj projekt, koji je započeo prije nekoliko godina, ubrzano je stekao prepoznatljivost i proširio svoj utjecaj na nacionalnoj razini, uključujući ambasadore i škole diljem Hrvatske.

Razvoj i širenje projekta Protekle godine, projekt je okupio gotovo stotinu ambasadora, što odražava značajan interes za teme digitalne pismenosti i internetske sigurnosti. Popis ambasadora, kao i škola koje su stekle prestižni status BIG škole, dostupni su na službenim stranicama projekta. Osnovna škola Kaštanjer, kao jedna od sudionica, aktivno sudjeluje u svim projektnim aktivnostima, uključujući radionice organizirane u BIG školama u raznim županijama. Poseban naglasak stavljen je na interaktivne edukacije učenika, a škole koje su stekle BIG status dobile su i posebne ploče kao znak prepoznavanja.

Edukativne igre i inovacije Jedan od ključnih rezultata projekta je razvoj društvene igre “Budi Internet Genijalac – U potrazi za boljim internetom”. Ova jedinstvena edukativna igra omogućuje učenicima da kroz zabavu usvoje primjerene postupke za sigurno i odgovorno korištenje digitalnih tehnologija. Uz fizičku verziju igre, razvijena je i digitalna te Print&Play verzija kako bi igra bila dostupna što širem krugu korisnika. Prateći videozapis s pravilima igre dodatno olakšava uključivanje učenika u ovaj interaktivan oblik učenja.

Konferencija za promociju internetske sigurnosti Tradicionalna konferencija “Potraga za boljim internetom”, održana 6. veljače 2024. godine, okupila je brojne stručnjake, nastavnike i učenike te poslužila kao platforma za raspravu o svakodnevnim izazovima u zaštiti djece na internetu. Konferencija je održana u hibridnom obliku, omogućujući širok doseg uz devet sati programa. Sudionici su imali priliku poslušati relevantne govornike i sudjelovati u interaktivnim raspravama, čime je dodatno naglašena važnost digitalne pismenosti u suvremenom obrazovanju.

Značaj projekta Projekt BIG nije samo edukativna inicijativa; on je pokretač promjena u načinu na koji djeca, roditelji i nastavnici pristupaju sigurnosti na internetu. Kroz radionice, edukativne igre, konferencije i stalnu suradnju s obrazovnim institucijama, BIG doprinosi stvaranju sigurnijeg digitalnog okruženja za sve sudionike. OŠ Kaštanjer s ponosom sudjeluje u ovom projektu, dajući svoj doprinos promicanju digitalne odgovornosti i sigurnosti među učenicima.

Uz stalne inovacije i širenje utjecaja, projekt BIG predstavlja primjer kako obrazovne ustanove mogu igrati ključnu ulogu u razvoju digitalnih vještina i sigurnosnih standarda za nove generacije.

Sigurnost na mreži kroz radionice i igru

 

Provedbom „Budi Internet genijalac“ aktivnosti u Osnovnoj školi Kaštanjer Pula, učenici različitih razreda imali su priliku sudjelovati u edukativnim radionicama koje su obuhvatile teme sigurnosti na internetu, autorskih prava, privatnosti te kritičke procjene izvora informacija. Radionice su bile usmjerene na aktivno sudjelovanje i kreativnost učenika. Učenici su pokazali velik interes, osobito u interaktivnim aktivnostima poput igre Interland. Radionice su održane pod mojim vodstvom.

Ključni pojmovi: internet sigurnost, autorsko pravo, privatnost, kritičko razmišljanje, Interland

Uvod

Kao učitelj informatike u Osnovnoj školi Kaštanjer Pula, kontinuirano nastojim unaprijediti digitalnu pismenost svojih učenika. U suradnji s projektom „Budi Internet genijalac“, proveo sam niz radionica s učenicima četvrtih, petih, šestih i osmih razreda. Cilj ovih radionica bio je osvijestiti učenike o važnosti sigurnosti na internetu, autorskih prava, zaštite privatnosti te kritičkog promišljanja informacija koje pronalaze na mreži.

Aktivnosti

Radionicu „Dijeli pažljivo“ održao sam 14. i 21. ožujka 2024. u sklopu sati razrednika s 4.A razredom. Učenici su s entuzijazmom sudjelovali u diskusijama, posebno u aktivnostima „Čiji je ovo uopće profil?“ i „Kako nas drugi vide?“. Najveće oduševljenje izazvala je igra Interland, konkretno razina „Pažljiva planina“, koja je učenike potaknula na promišljanje o sigurnom dijeljenju informacija online.

U okviru nastave informatike, sa učenici 5.A razreda sam 15. ožujka 2024. obradio nastavnu jedinicu „Autorsko pravo i složenija pretraga“, koristeći integriranu nastavnu aktivnost „Promijeni pretragu“ (Lekcija 6 – Vježbanje pretraživanja interneta). Učenici su marljivo radili na zadanim scenarijima, izmjenjujući ključne riječi u pretragama. 22. ožujka 2024. održao sam radionicu „Privatnost na internetu“, gdje su učenici sudjelovali u aktivnosti „Dijeli pažljivo: Kako nas drugi vide?“, pokazujući kreativnost i promišljanje o različitim perspektivama.

Slika 1. Aktivnost „Kako nas drugi vide?“

Radionice „Dijeli pažljivo“ i „Čuvaj svoje tajne“ održane su 15. i 22. ožujka 2024. s 6.A razredom. Učenici su aktivno sudjelovali u grupnim diskusijama i nudili kreativna rješenja za postavljena pitanja. Aktivnosti zauzimanja različitih stajališta i perspektiva, potaknule učenike na promišljanje o važnosti čuvanja osobnih podataka.

U sklopu sati informatike u Osnovnoj školi Kaštanjer Pula, 11. lipnja 2024. godine, s 6.B razredom održao sam radionicu „Tko pita ne skita“. Učenici su s velikim interesom sudjelovali u radionicama, postavljajući mnoga pitanja i aktivno sudjelujući u svim aktivnostima. Njihova angažiranost i trud bili su ključni za uspješno provođenje aktivnosti.

Slika 2. Radionica „Tko pita ne skita“

Učenici 8.A razreda su 24. travnja 2024. sudjelovali u prilagođenoj aktivnosti koja je uključivala slušanje deepfake audio zapisa i označavanje vjerodostojnih informacija te integriranoj aktivnosti „Promijeni pretragu“ (Aktivnost 4 – Uočavanje lažnih adresa mrežnih stranica). Pokazali su iznimnu pažljivost i kritičko razmišljanje, što je ključno za prepoznavanje lažnih informacija online.

Na županijskom stručnom vijeću Istarske županije 7. svibnja 2024. godine, održao sam predavanje o integraciji „Budi Internet genijalac“ kurikuluma u nastavne aktivnosti. Prikazao sam prilagodbe materijala u svojoj nastavi, uz pozitivne reakcije među prisutnima.

Provedene aktivnosti „Budi Internet genijalac“ u Osnovnoj školi Kaštanjer Pula značajno su pridonijele digitalnoj pismenosti učenika. Učenici su pokazali velik interes i angažman, osobito u interaktivnim radionicama. Nastava informatike i razrednički sati obogaćeni su temama sigurnosti na internetu, autorskih prava i kritičkog promišljanja, čime je postignut cilj projekta.

U svim razredima u kojima sam provodio radionice ili integrirao i prilagodio aktivnosti BIG kurikuluma, učenici su pokazali interes i angažman. Kao najpopularnije aktivnosti među svim učenicima s kojima su se provele radionice bile su različite razine igre Interland.

Enis Osmanović, mag.educ.inf.

Skip to content